תראו מי מדבר

תראו מי מדבר

ד”ר ישראל בר-ניר
17.01.2012 20:22
סרט עם מריל סטריפ לא יכול להיות רע

סרט עם מריל סטריפ לא יכול להיות רע


כאשר סגן שר החוץ הבריטי תקף בחריפות רבה את ממשלת ישראל, והגדיר את הבניה בירושלים ובשטחי יהודה ושומרון כ”וונדליזם”, זה הזכיר לי את הכיבוש של איי פאלקלנד ע”י הבריטים



סרט שיצא בימים אלה לאקרנים הוא גברת הברזל (The Iron Lady). הסרט מתאר את הקריירה של מרגרט תאצ’ר (Margaret Thacher) ראש ממשלת בריטניה לשעבר. לא אכנס כאן לדיון בצד הפילמאי של הסרט, אם כי אני חייב לאמר שלדעתי זה סרט מעולה שחובה לראותו. פוליטיקאים של ימינו יכולים ללמוד ממנו הרבה. אבל לא זה נושא המאמר.

כאשר חזרתי הביתה מהסרט, ראיתי בחדשות שסגן שר החוץ הבריטי תקף בחריפות רבה את ממשלת ישראל, והגדיר את הבניה בירושלים ובשטחי יהודה ושומרון כ”וונדליזם”. הדבר הראשון שעלה בדעתי למקרא ההתבטאות הזאת של השר הבריטי היה שהוא כנראה עדיין לא ראה את הסרט. הוא אולי היה חושב פעמיים לפני שהוא היה מרשה לעצמו לתת דרור לחרצובות לשונו אם הוא היה מודע להתבטאויותיה של תאצ’ר בנושא דומה.

הבעיה איננה בגסות הרוח המופגנת שמנהיגים של מדינות “ידידותיות” מרשים לעצמם בדברי הביקורת שלהם על ממשלתה של מדינת ישראל. לזה כבר התרגלנו. להגנתם הם יכולים תמיד לאמר שהם אף פעם לא יורדים לרמה של “הוגי דעות” ומנהיגים ישראליים מהאופוזיציה. אבל גם זה לא הנושא. הבעיה היא עזות המצח שיש להם להתקיף את ממשלת ישראל על מעשים והתנהגות שהיא מובנת מאליה אצלם בבית.

גב’ הברזל ביקרה בחריפות את כניסת כוחות צה”ל ללבנון במהלך מבצע “שלום הגליל” באביב 1982. ממש באותם ימים היא שגרה את הצי המלכותי עם חיל משלוח של כ 20,000 לוחמים על מנת ל”הגן” על בריטניה בפני “תוקפנות” של ארגנטינה באיים נידחים הנמצאים במרחק של למעלה מ 13,000 ק”מ מהאיים הבריטיים. האיים האלה, איי מאלוינאס (הםמכונים איי פלקלאנד בידי הבריטים) נכבשו ע”י הבריטים מידי ארגנטינה, כל התושבים המקומיים נזרקו משם ע”י הבריטים שהקימו במקומם התנחלויות. בהשאלה מדבריו של סגן שר החוץ הבריטי בימינו – וונדליזם.

לפני מספר חודשים בקר בארץ סופר בריטי בשם יאן מקיואן (Ian McEwan). הוא “הוא עשה לנו טובה” ונאות לקבל איזה פרס ספרותי המוענק ע”י ממשלת ישראל, לדבריו הוא הסכים לעשות את הצעד הבלתי שגרתי הזה (זה היה בניגוד לחרם הלא רשמי שהאינטלקטואלים הבריטיים מקיימים על מדינת ישראל), כדי שהוא יוכל לצעוד בירושלים שכם אחד עם שלישית עג”י (עוז – גרוסמן – יהושוע), ה”מובילים בין סופרי ישראל”, במסגרת הפגנה נגד “הכיבוש”. בנאום התודה על קבלת הפרס הוא הקדיש את מרבית דבריו לדבר על “הזכות” שנתגלגלה לסופרים הישראליים שיש ביכולתם לנהל מאבק נגד “כיבוש”. אף אחד לא חשב לשאול אותו מדוע הוא לא מפגין בלונדון נגד הכיבוש של איי מלוינאס מארגנטינה.

לגב’ הברזל יש תשובה – איי פלקלאנד הם טריטוריה בריטית.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול האתר