חיות טרף (ג): שאפו, אסתר, שאפו!

קישור מקוצר למאמר הזה: https://www.quimka.net/32727

שמחה ניר, עוד

*** נשיאת ביהמש העליון החדשה מבקשת להפיח רוח חדשהביחסי מערכת המשפט והציבור, ולשם כך היא מגייסת יועץ תקשורת” *** הרעיון עצמו מבורך, האם ישנה את גישתה המתנשאת והמתנכרת של המערכת אל הציבור? בספק

האם הוא יודע לאן הוא נכנס?

נא להכיר, מוזמנים לעקוב: https://twitter.com/SimhaNyr_quimka

בן 78 שנים אנוכי היום (15.6.2017), צעיר, בריא ובועט, אבל עוד הדרך רב, עוד רבה המלחמה!

יש גונגל טוטאלי בבתי המשפט. תעשו הכול כדי לא להגיע אליהם

זה יעדנו: משרד המשפטים וזכויות האזרח!

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק

נציב תלונות הציבור על שופטים ורשמים – זה אנחנו!”

לייקלדף הפייסבוק עוד שמחה ניר – שר המשפטים הבא

המאמר ה-4,000 באתר: לו אני שר המשפטים

ההכרזה הרשמית שלי על ריצתי לתפקיד שר המשפטים

מתי מותר – ואפילו חובה – לומר לזולת שק בתחת“?

בגץ 8743/14, שמחה ניר, עוד, נהוועדה לבחירת שופטים ו-7 אחרים – קיצור תולדות הזמן

תחת הכותרת צפו: שופטת העליון חוללה סערה כשדרשה למנות יחצן, וכותרת המשנה אסתר חיות, שופטת בית המשפט העליון, דרשה למנות יועץ תקשורת חיצונית שיגן על התדמית של בגץ. צפו, מדווח הידברות, אתר היהדות הגדול בעולם (ערוץ 20 | כג סיון התשעח | 06.06.18 |) על מינויו של חי לוגסי, לפנים דובר חיל האוויר ויחידות צהל אחרות, וכן גם יועץ תקשורת לשר החינוך, נפתלי בנט, לתפקיד יועץ תקשורת צמודלנשיאת ביהמש העליון, אסתר חיות, וגם יסייע לנשיאת בית המשפט העליון בהיבטים הנוגעים לתדמיתה הציבורית של מערכת בתי המשפט ומעמדה בפני הציבור” (גלובס, 5.6.2018).

המשרה, כך נראה, נולדה בעקבות הרוח החדשה שמביאה עמה נשיאת העליון חיות, שמבקשת להנגיש את בית המשפט העליון לכלל הציבור. הרצון של הנשיאה החדשה הוא כי הציבור יכיר את שופטי העליון ואת פסיקותיהם, ובכך אולי תשתנה התדמית שדבקה לשופטי העליון כחונטהסגורה או החבורה מירושלים” (גלובס, שם).

אני לא רוצה להיכנס לשאלות מתחום המינהל הציבורי (חשובות בפני עצמן) שהועלו בהקשר הזה, וכל החפץ לדון בהן – יבורך. אני רק מברך על עצם ההחלטה, ומנסה להעריך כיצד יתפקד יועץ התקשורת הזה, עד כמה הוא ישפיע על תדמיתה של מערכת המשפט, ואם ישפיע – האם לטובה, או לרעה.

תפקידו של דובר, כשמו כן הוא: להביא לידיעת הציבור את דבר הגוף אותו מטעמו הוא משמש כדובר, ותפקידו של יועץ תקשורת הוא מורכב יותר, באשר הוא צריך להאיר את עיני הממונים עליו, ולייעץ להם באשר לשאלה איך הציבור רואה אותם, ומה לעשות כדי שהגוף במסגרתו הם פועלים אכן ייראה טוב יותר.

במציאות התואר דובר, ויועץ תקשורתהוא לרוב שדרוגלרושםבלבד (וכנראה גם לתוספת שכר) של תפקיד הדובר. במשרד התחבורה (שגם שמו שודרג” ל”משרד התחבורה והבטיחות בדרכים”), למשל, היה פעם דובר בשם יחיאל אמיתי, אשר במרוצת השנים הפך לדובר ויועץ תקשורת“, אחר כך סמנכל לתקשורת“, ובסוף סמנכל בכיר לתקשורת” (אחרי פרישתו של אמיתי התואר שודרגמטה בחזרה לדובר” – כמו בראשונה).

וראו גם כאן:

מתוך שמירה על מקצועיות הדובר;

מתוך שמירה על עצמאות הדובר;

פרשת השופט טל שחר: כיצד כשלה דוברת בתי המשפט.

מה מצופה מדובר

דובר חייב להיות אמין ומכובד: אם כל מה שיש לו לומר הוא אין לנו מה להוסיףאו השופטים אומרים את דברם רק בפסקי הדין וההחלטות שלהם” – הוא יוצא לאאמין, וגם נלעג, וכך ייראה בעיני הציבור הגוף אותו הוא מייצג.

הדובר חייב להיות עצמאי בשיקוליו המקצועיים, וכמו שעורךדין המכבד את עצמו לא ידקלםאת מה שהלקוח מכתיב לו בלי להפעיל את שיקול דעתו המקצועי – כך גם הדובר.

הוא צריך לצאת אל הציבור (במסיבות עיתונאים, בהודעות לציבור, בראיונות לתקשורת, בתשובה לשאלות, וכו’) עם שיעוריבית מוכנים. הוא צריך לצפות את כל עץהשאלות שהוא עשוי להישאל, והוא צריך לדרוש מהממונים עליו תשובות מוכנות מראש לכל השאלות האלה.

כך, למשל:

שאלה: בבית הכלא יושב כיום אדם שנדון למאסר עולם על רציחתו של עוד שמחה ניר (להלן: “המנוח”), אשר יושב כאן, לידי (שמחה, תקום!). אותו אדם גם הביא את המנוחאל דוכן העדים, והשופטים ראו שהוא עדיין חי – ובכל זאת הרשיעו את אותו הנאשם. איך זה יכול להיות שהשופטים מתעלמים מראיות חותכות כאלה?

תשובה אפשרית: טעויות קורות, גם השופטים הם בני אדם. הפתרון הוא בערעור.

שאלה: אבל אותו אדם אכן ערער לביהמש העליון, וגם שם השופטים התעלמו מהעובדה שהמנוחעדיין חי.

תשובה אפשרית: גם השופטים בעליון הם בני אדם, וגם הם יכולים לטעות.

שאלה: איך אפשר לומר טעות“, כאשר ברור שהשופטים לא טעו“, אלא התעלמו במכוון ובזדון?

תשובה אפשרית: אנחנו לא בוחנים כליות ולב של השופטים. מבחינתו זו רק טעות.

שאלה: אבל טעויותכאלה מתרחשות כל יום, פעמים רבות, רבות עד כדי כך שאי אפשר לומר שאלה טעויות מקריות“.

תשובה אפשרית: אין לנו כלים לבדוק דברים כאלה.

שאלה: אבל השופטים עצמם, יוםיום, דנים בכוונותשל בני אדם, בטעויות“, ברשלנותלעומת זדון“, באי ראיית התוצאה הצפוייהלעומת התעלמות מודעתממנה,ואיך אתם אומרים כי אין לכם כליםלבדוק דברים כאלה?

תשובה אפשרית: אין לנו מה להוסיף.

שאלה: מה אתם עושים כדי שהדברים האלה לא יישנו?

תשובה אפשרית: אין לנו מה להוסיף.

והמסקנה, בדוגמה הזאת: או שהדובר נכשל בתפקידו, או שהמערכת נכשלה במבחן אמון הציבור – או שגםוגם (הכי סביר).

מה מצופה מיועץ תקשורת

תנו חכמים: הפיקח יודע להיחלץ ממצבים שהחכם יודע לא להיכנס אליהם.

תפקידו של יועץ התקשורת הוא להיות החכם במערכת, ולהדריך את המערכת להיות חכמה – כדי שלא תיזקק לשירותו של הדוברהפיקח, אשר לא תמיד מצליח להיחלץ מהמצבים שהמערכת הכניסם אותו אליהם.

יועץ התקשורת צריך להגיד למערכת, למשל: אם תמשיכו להתעלם מטענות הצדדים וראיותיהם – שום דובר פיקח לא יוכל לחלץ אתכם מהביקורת הציבורית ומהמשך אבדן אמון הציבור – שכבר כמעט אינו לו לאן לרדת.

יועץ התקשורת צריך להגיד למערכת, למשל: אם אתם מגיעים לתוצאה המתחייבת מהחוק הקיים, ואתם חוששים שהציבור לא יקבל אותה, אל תהססו להפנות אותו אל המחוקק, אבל כאשר הוא מקבל את הצעתכם ופונה אל המחוקק – אל תגידו לו רגערגע, זה עוקףבגץ, זה פגיעה בדמוקרטיה”.

יועץ התקשורת צריך להגיד למערכת, למשל: זה לא חוכמה לזכות באמונו של הצד הזוכה במשפט (שתמיד יהיה לו אמון, עד שגם הוא יפסיד), אלא דווקא באמונו של הצד המפסיד, שיגיד אמנם השופטים לא קיבלו את טענותי, אבל נחה דעתי כי השופטים נהגו בהגינות, בתוםלב, בחריצות ובמקצועיות.

יועץ התקשורת צריך להגיד למערכת, למשל: זכרו כי הלקוחשלכם הוא הציבור כולו, וכי הלקוח תמיד צודק“, ולכן קבלו את הביקורת באהבה והתמודדו עימה – כי אם היא נבזית, גם היא לא רק לגופו של הפסק”, אלא גם לגופו של הפוסק” – וגם אם היא בסגנון בוטה ומשתלח, בלתי מאופק, בלתי מנומס ובלתי מרוסן“. זכרו כי הדמוקרטיה שאתם מגינים עליה כוללת את חופשהביטוי, וחופשהביטוי כולל גם את חופש הסגנון.

יועץ התקשורת צריך להגיד למערכת, למשל: זכרו כי צדק שאינו נראה אינו נעשה“, ואם אתם חפצים באמון הציבור, הגיע הזמן שתחשבו גם על מראית פני הצדק“, ואל תעמידו פנים של מלאכיהשרת, אשר אינם מושפעים מרעשים צדדיים, ועושים צדק גם כאשר הוא לא נראה – הציבור לעולם לא יקבל את זה, ושום חוק קיים לא מונע מכם להחמיר עם עצמכם גם אם החוק לא אומר את זה.

יועץ התקשורת צריך להגיד למערכת, למשל: זאת אינה חכמה גדולה לשכנע עיתונאים נוטפידבר, מכוריםמראש, כמו דן מרגלית או מרדכי גילת, אשר מעולם לא עתרו לבגץ, ומעולם לא ליוו אפילו תיק בגץ אחד, החל מפתיחתו ועד לסגירתו, אלא עיתונאים כמו שמחה ניר: שכנעתם אותם – זכיתם באמון הציבור; שכנעתם את מרגלית או את מר גילת – השקעתם את משאביכם בשכנועם של המשוכנעיםממילא, נתתם פול גאז בניוטרל“.

מה אפשר לצפות מהיועץ החדש, חי לוגסי?

חי לוגסי היה, כאמור, דובר חיל האוויר ויחידות צהל אחרות (וגם יועץ תקשורת לשר החינוך). עד כמה שהצלחתי לברר, הוא אינו משפטן.

קל מאוד להיות דובר חיל האוויר, משום שזה חיל מקצועי המתפקד לא רע, זוכה לאמון הציבור, מקיים תחקירים לא רק אחרי תאונות, ולא רק אחרי כמעטתאונות, אלא גם על ביצועים שגרתיים – במגמה להפוך את הביצועים הטובים לביצועים מצויינים, וכו’.

חיל האוויר גם לא מטייח הרבה – כי כאשר מטוס מתרסק, הציבור יודע, ואי אפשר להשתיק את הביקורת בהטייסים אומרים את מה שיש להם רק בקוקפיטאו באין לנו מה להוסיף“.

להיות דובר/יועץ תקשורת של מערכת המשפט זה מסובך בהרבה, כי זו מערכת שלעולם לא מודה בכשליה – לא רק בטעויותיה, אלא גם בתרבות השפיטה הכושלת, וקשה לי להאמין שהיא תחזיק לאורך שעות יועץ תקשורת המציע לה פתיחות כשל זו הקיימת בחיל האוויר.

יכול להיות שדובר חיל האוויר לא חייב להיות טייס, אבל קשה לי לראות איך מי שאינו משפטן (אם לוגסי אכן אינו כזה) יכול להיות דובר/יועץ תקשורת של מערכת המשפט.

מכל מקום, אחרי שהוא ייכנס לתפקידו, אנחנו נעשה לו מבחן קבלה לעבודה“.

בהצלחה, חי!

מה אפשר לצפות מאסתר חיות?

אומר מראש – אני מברך על החלטתה של אסתר חיות ליצור את התפקיד של יועץ תקשורת“, למרות שאני חושש מאוד שהיא לא מתכוונת לקחת לתפקיד הזה מי שבאמת ייעץ לה, אלא מי שישכב על הגדר למענה, שידקלם עבורה את מה שהיא לא מעזה לומר לציבור במופיה, ובתכלית הקיצור – שיתבזה במקומה.

אני לא יודע אם אסתר חיות קראה את המאמר לו הייתי ביניש: מדוע להיות חכם, צודק ומעורר אמון, אם אפשר ההיפך?הוא פורסם כשנתיים וחצי אחרי שהיא נכנסה לביהמש העליון, והוא מראה עד כמה מסוכן הדבר שנשיאת ביהמש העליון לוקחת על עצמה את תפקיד הדובר, כאשר הוא אינו בתחום מומחיותה: היא עומדת על המקפצה, מפזרת את שקריה לכל עבר – ועוד מאמינה שהיא משכנעת מישהו, ושהיא גם תורמת לאמון הציבור במערכת המשפט.

מכל מקום – אני מקווה שלפחות כעת היא תקרא את אותו המאמר – וגם את המאמר הזה עצמו.

כמצוטט לעיל –

המשרה, כך נראה, נולדה בעקבות הרוח החדשה שמביאה עמה נשיאת העליון חיות, שמבקשת להנגיש את בית המשפט העליון לכלל הציבור. הרצון של הנשיאה החדשה הוא כי הציבור יכיר את שופטי העליון ואת פסיקותיהם, ובכך אולי תשתנה התדמית שדבקה לשופטי העליון כחונטהסגורה או החבורה מירושלים” (גלובס, שם).

בעקבות הרוח החדשה“? – ראינושמענוקראנו את נאומיה מאז שנכנסה לתפקיד, ולא ראינו, גם לא נשמנו, שום רוח” – לא חדשה“, ולא בכלל.

מבקשת להנגיש את בית המשפט העליון לכלל הציבור”? – אם רוצים להנגיש לכלל הציבוראת ביהמש העליון (ולמעשה – את כל בתי משפט) – פיתחו את הדלתות, החלונות ואת חדרי הלב – קיימו ימים פתוחיםבהם תיפגשו ישירות עם הציבור, קבלו מכתבים מהציבור וענו עליהם לגופם (ובחתימתו של שופט – לא של רכזי פניותשכל מה שהם יודעים זה אין לנו מה להוסיף“). אם כך תנהגו – יועצי התקשורת יכולים בהחלט לשפר את הנגישות, אבל בלי הפתיחות הזאת – גם אלף יועצי תקשורת לא יועילו.

הרצון של הנשיאה החדשה הוא כי הציבור יכיר את שופטי העליון …” – בבקשה: קיימו מפגשים של הציבור עם שופטי העליון” (אפשר, ורצוי, בהשתתפות יועץ התקשורת) – שופט תורן כל יום ו’, מהשעה 0930 ועד השעה 1330, 15 שופטים (כולל הנשיאה והמשנהלנשיאה) – ויש לנו סבבים של כמעט ארבע חודשים כל אחד, שלושה סבבים בשנה: רק12 שעות בשנה לכל שופט – לתפארת מדינת ישראל ומערכת המשפט שלה.

קיימו מפגשים כאלה בכל בתי המשפט לדרגותיהם – רק כך הציבור יכיר את השופטים“!

“… ואת פסיקותיהם” – את פסיקות נחה דעתנו” – אנחנו מכירים, אבל מה שאנחנו לא מכירים הם התיקים שעומדים מאחוריהן: את הראיות, את הטענות, אם התאימות בין הפסיקות לבין הראיות והטענות.

ובכך אולי תשתנה התדמית שדבקה לשופטי העליון כ’חונטה’ סגורה או ‘החבורה מירושלים’“: אולי, ואולי לא – הכל תלוי ברצונך, גברת חיות, ובערך המוסף שתעניקו לאותו הרצון, באמצעות יועץהתקשורת ושאר מערך הדוברות שלכם.

בהצלחה, אסתר חיות.

ואל תשכחי לקרוא שוב את המאמרים הקודמים בסדרה: חיות טרף (א): אסתר חיות מקשקשת על זכויות האדם“, ומשקרת במצח נחושה, ללא בושה, וכן חיות טרף (ב): אסתר חיות מקשקשת ולא מתלהמת.

קראי שוב את שיעורי הביתשנתתי לך, בחירה אקראית של מאמרים, כדי שתביני, עם הראש הקטן שלך, באיזה קןצרעות את חיה, ועליו את מגינה (עכשיו גם באמצעות יועץ התקשורת החדש שלך):

המאמר ה-4500: למרים נאור, על אמון הציבור בשופטיו

מרים כלענה: נאוםתשובה לנאום הפרידה של מרים נאור – ברוך שפטרנו

בית המשפט העליון מחפה על מושחתי ההוצלפ

השופטים אליקים רובינשטיין, סלים גובראן ויורם דנציגר: שקרנים, לכו הבייתה! (הם כבר הלכו, ברוך שפטרנו).

כבוד(?) השופט(?) צבי סגל נגד עוד שמואל יוסף: טומאה, שקרים, ספינים, נקמנות, חוצפה, בולשביזם, מצפון רע, טיפשות – ומה לא

מפולארד עד פלוני – אליקים רובינשטיין הנבל לא השתנה

עוד על פרשת פולארד – אליקים רובינשטיין הנבל ממשיך לשקר

אשר יגורתי (לח): גרוניס והפרקליטה שוש שמואלי משתגלים שלוש שנים, ובסוף הם מוכרחים לגמור

אשר יגורתי (לד): גרוניס יושב בתוך עמו, ומשתין עליו בקשת גבוהה

אשר יגורתי (כב): גרוניס מקשקש בקומקום, זוכה לכותרות ומייתרעתירות לבגץ

דורית ביניש, לכי הבייתה, בגללך שופט התאבד!

דורית ביניש ממשיכה לרמות את כל העולם – ובמיוחד את עצמה

אהרן ברק, אחרי עשר שנים בתפקיד ושנה לפני הפרישה, אולי תתחיל להפנים שאתה נשיא בית המשפט העליון?

אהרן ברק: לא מלאך ולא מפלצת, אבל יש לו בעייה: על פרשת אריה דרעי ועל אמון הציבור במערכת המשפט

מה זה רכב מונע“, ומה זה מנוע מותנע“? על פסקדין אידיוטי, מניפולטיבי, שקרי ורבמלל

עומדים במרים: מריםכלענה נאור מתחצפת ומאיימת

על פרשת דיראני החדשה: על החלטה מפוקפקת של מרים נאור, על עלבון לאינטליגנציה, על ציניות וחוסרטאקט

אדמונד לוי, לא רק אידיוט בלתי נלאה, אלא גם חצוף וחסרבושה

אדמונד לוי – מומחה למשפט פלילי“?

תוגברה האבטחה סביב השופט אדמונד לוי” … אמרתי לכם, אמרתי לו!

שופטי העליון אשר גרוניס, ניל הנדל, עוזי פוגלמן: האם הם אידיוטים, או שהם רק עושים את עצמם ככאלה?

ביהמש העליון – עלבון לאינטליגנציה, שפיטה במחשך, שקרנות ושחיתות (טו): דנציגר, הנדל, שהם – שופטים מושחתים, איזו טובתהנאה קיבלתם/לקחתם תמורת פסקהדין המתועב הזה?

ביהמש העליון – עלבון לאינטליגנציה, שפיטה במחשך, שקרנות ושחיתות קשה (טז): משתינים על אמון הציבור, לא רוצים לפתוח דף חדש.

______________

למשתמשי פייסבוק, טוויטר ושאר הרשתות החברתיות – נא לשתף!

נא להגיב באמצעות הקישור הוספת תגובה” (למטה מכאן)

אל תאמרו מבחן בוזגלו אמרו מבחן אלישבע*לסגור את לשכת עורכי הדין*לדף הפייסבוק של עוד שמחה ניר*לדף הפייסבוק של האתר של קימקא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול האתר