…” כי אל אשר תלכי אלך” [1] – החלטה או דיבורים בלתי שקולים?!

…” כי אל אשר תלכי אלך” [1] – החלטה או דיבורים בלתי שקולים?!


לאה וישנגרד 01.06.2006 13:02
עמך עמי

עמך עמי


על קבלת ההחלטות במגילת רות



ערב חג השבועות ולא רק, גם בסתם יום של חול, כאשר אנו עומדים בפני החלטות, טוב נעשה אם נפנה אל ספר הספרים ונעיין בפרקים המספרים לנו על הדורות הראשונים ונלמד ממעשיהם.

 

מגילת רות המהווה גורם מזמן למאמר זה, מספקת לנו שפע של דוגמאות לאנשים המקבלים החלטות , והחלטות המשפיעות לא רק על חייהם שלהם. חלק מן ההחלטות המתקבלות הן מתוך שיקול  לעתיד טוב יותר, למקבל ההחלטה ולנלווים אליו. נמצא גם החלטות המתקבלות מסיבות שקשה לנו לעמוד עליהן ומה שנותר לקוראים בני זמננו, הוא להעלות השערות הנראות הגיוניות וטובות. אין הדבר אומר כי לדמויות במגילת רות עמדו מקורות מידע על התוצאות הצפויות להחלטותיהם. ההוכחה הטובה ביותר נמצאת במגילת רות פרק ד’ ..” וַתִּקַּח נָעֳמִי אֶת-הַיֶּלֶד וַתְּשִׁתֵהוּ בְחֵיקָהּ, וַתְּהִי-לוֹ לְאֹמֶנֶת.  יז וַתִּקְרֶאנָה לוֹ הַשְּׁכֵנוֹת שֵׁם לֵאמֹר, יֻלַּד-בֵּן לְנָעֳמִי; וַתִּקְרֶאנָה שְׁמוֹ עוֹבֵד, הוּא אֲבִי-יִשַׁי אֲבִי דָוִד”. ומכאן אנו למדים, כי בהחלטה של רגע או אולי בתהליך החלטה מסודר, שינתה רות את גורלה מבת מואביה והפכה למייסדת שושלת בית המלוכה.  

 

“קבלת החלטה” – מהי?

קבלת החלטה היא בחירת חלופה אחת מתוך מספר חלופות קיימות.

 האדם נאלץ לקבל החלטות ולהתמודד עם התוצאות בין אם הן עונות על ציפיותיו או עולות עליהן, ובין אם הן גורמות לו אכזבה, שלא נדבר על נזק של ממש..

הצורך בקבלת החלטות איננו פוחת עם עליית הגיל, להיפך, הוא הולך וגובר משום שההחלטות הנדרשות הן הרבה יותר מורכבות, הרבה יותר אנשים מעורבים ומשפיעים, ולאדם המבוגר יש חששות שלא היו קיימים בשלבים מוקדמים יותר של חייו.

 

קבלת החלטות בתנאי אי ודאות הוא תהליך שאורבים בו כשלים רבים למקבל ההחלטה. במצב שבו יתכנו תוצאות אחדות שלכל אחד מהן הסתברות משלה. ניתן לקבל את ההחלטה על פי תוחלת התוצאה.

הכושר לקבלת החלטות נכונות הינו למעשה אחד מן הכישורים החשובים ביותר שצריכים להיות לאדם.

קבלת החלטות הינה תהליך שיטתי של זיהוי ופתרון בעיות, של שאילת שאלות וחיפוש תשובות.

החלטות מתקבלות בדרך כלל בתנאים של חוסר ודאות, העתיד אינו ידוע.

 

כל אדם העומד בפני קבלת החלטה עובר ביודעין או בלא יודעין את השלבים הבאים:

 

  1. איסוף נתונים

  2. גיבוש חלופות

  3. בחירת חלופה

המגילה, כפי שציינתי בפתיח, מפגישה את הקורא עם מקבלי החלטה שונים באופיים כפי שההחלטות שעליהם לקחת אינן דומות זו לזו. 

ישנם סוגים שונים של מקבלי החלטות , נכיר אותם על פי תכונותיהם:

 

 

  • המחליט במהירות רבה: תוצאת ההחלטה פחות חשובה לו. העיקר עבורו הוא להימנע ממצב של פסיחה על שני הסעיפים, אותו אינו סובל.

  • המחכה תמיד עד הרגע האחרון האפשרי לפני ההחלטה.

  • הדוחה כל החלטה משום הפחד להיכשל ולטעות. הוא לא בטוח שיוכל “להסתדר” עם תוצאות ההחלטה.

  • המחליט תמיד את ההפך מכולם, רק כדי להיות שונה.

  • המחפש תמיד פשרה, כדי להשביע את רצון כולם.

  • המהסס: מנתח ובודק את כל הצדדים בכל עניין ועניין בניסיון להגיע להחלטה מושלמת. דוחה החלטות אם אין בידו את כל הנתונים וכל חוות–הדעת שהוא יכול לאסוף.

  • המחליט החלטות אימפולסיביות המבוססות על הרגש- ללא כל מחשבה על התוצאות.

  • הבוחר לפי הרגש הפנימי, לפי מה שהוא מרגיש שהוא הדבר הנכון.

  • המתקשה להחליט משום שהוא משנה את עמדותיו מדי פעם ועובר מצד לצד.

  • זה שמיד אחרי שמחליט, מתחרט, מהסס וחושש מן התוצאות, משוכנע שמוטב היה לו בחר באלטרנטיבה השנייה.

  • אינו מחליט דבר בעצמו, משאיר הכל ליד המזל וליד הגורל.

  • המשאיר תמיד את ההחלטה לאחרים, (חברים, ילדים, בעלי סמכות אחרים)

  • זה, אשר בשל חוסר מידע על עצמו ועל האפשרויות שלפניו, אינו יודע ולכן אינו מחליט.

אלו מהדגמים מופיעים במגילה?

 

בוחר לפי הרגש הפנימי: א’ 1 “וילך איש מבית לחם יהודה לגור בשדה מואב” מה הם השיקולים שהופעלו לקבלת החלטה זו?

איסוף נתונים     – במואב המצב טוב מאשר בארץ ישראל, חל איסור להתערות עם בני מואב.

גיבוש חלופות     – לרעוב או לרדת.

בחירת חלופה   – המשפחה יורדת למואב.

האם חלופה זו הייתה הטובה ביותר? על פי התוצאות אנחנו רואים שהיא גררה להתפוררות המשפחה.

 

מחליט החלטות אימפולסיביות: א’ 4 ” וישאו להם נשים מואביות”

איסוף נתונים     – במואב נמצאות רק נשים מואביות.

גיבוש חלופות     – להישאר רווקים או לשאת נשים מואביות.

בחירת חלופה   – שני הבנים נושאים נשים מואביות.

כתוצאה ממעשה זה, מתים שניהם מבלי להשאיר המשך לשושלת.

 

מחליט/ה במהירות: א’ 6 “ותקם היא וכלותיה ותשב משדי מואב כי שמעה בשדה מואב כי פקד ה’ את עמו לתת להם לחם”

 

איסוף נתונים     – בארץ המצב הכלכלי השתפר.

גיבוש חלופות     – להישאר במואב או לשוב לארץ.

בחירת חלופה   – לשוב  לארץ ישראל.

 

א’ 7.. ” ותצא מן המקום ושתי כלותיה עמה ותלכנה בדרך לשוב אל ארץ יהודה”

 

א’ 14 “ותשאנה קולן ותבכנה עוד ותשק ערפה לחמותה ורות דבקה בה”

 

האם תיתכן קבלת החלטה באופן קבוצתי או שההחלטה מתקבלת באופן אישי?

 

כדי לקבל החלטה יש צורך לעשות סדרי עדיפויות, להבין את הרווחים והמחירים בכל החלטה.

 

בכל בחירה יש ויתור. ההחלטה המשותפת על פי המגילה הייתה בתחילת הדרך אך היא שונתה.

 

ערפה משנה את דעתה ומקבלת החלטה שונה מלמדת על הבחירה החופשית.

 


את ההחלטה המשמעותית ביותר בכל המגילה מקבלת רות, ולא בבת אחת היא מציגה את החלטתה, כי אם מפרטת לפרטי פרטים מן הקל אל הכבד:  פרק א’ 16

 

        “כי אל אשר תלכי אלך”

         “ובאשר תליני אלין”

         “עמך עמי”…

         “אלוהיך אלוהי”

 

וזו למעשה ההחלטה הקשה והמשמעותית ביותר שממנה אין חזרה. 

ולנו לקוראים המנסים להציץ אל עולמן של הדמויות נשאר רק לנחש מה היה קורה אם כל אחת מהדמויות הייתה מקבלת החלטה שונה מזו שעליה מספרת לנו המגילה………

לאה וישנגרד:    ללכת בעקבות האהבה, עיון במגילת רות

מצה על שום מה? לזכר תקופה או אירוע?

על מעמדה של האישה במגילת אסתר

סמכות הורית – מושג מקראי או פוסט-מודרני?

הכותבת בעלת תואר שני בלימודי משפחה וקהילה

 

[1] מגילת רות א’16



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

ניהול האתר