תבוסת הכסף

תבוסת הכסף

דני רשף
דני רשף 19.12.2006 15:30
תבוסת הכסף


כמה כסף השקענו במלחמת לבנון II על כל איש חיזבאללה הרוג?



תבוסת הכסף

כמה כסף השקענו במלחמת לבנון II על כל איש חיזבאללה הרוג?

בחישוב פשוט –  12,500,000 שקל כדי להרוג איש חיזבאללה אחד, אם נאמין לגירסה הצה”לית (600 אנשי חיבאללה הרוגים). אם נאמין לחיזבאללה, שבעניינים כאלה בדרך כלל דובר אמת, הרי רק 250 מלוחמיו נהרגו והמספרים מבהילים פי כמה.

 

19/12/2006 – כ”ח כסלו תשס”ז

מעלה הגליל 25180

3205926 052

            אם להאמין לפרסומים גלויים על מלחמת לבנון האחרונה ירה צה”ל לפחות 150,000 פגזים, כנראה יותר מאשר בכל מלחמות ישראל ביחד עד כה. חיל האוויר הזניק לשמיים מעל 12,000 גיחות, שלפחות שליש מהן היו גיחות קרב הפצצה, שבהם הוטלו לפחות 8000 פצצות מהן לפחות 7000 היו “חכמות”. המלחמה כולה עלתה לנו לפחות 8 מיליארד שקל – וכנראה הרבה יותר. אם נאמין לצה”ל ולא לחיזבאללה כי אז הרגנו גם כ- 600 אנשי חיזבאללה.

            בחישוב פשוט זרקנו לפחות 11 פצצות “חכמות”, שמחיר כל אחת מהם עשרות אלפי דולרים, ירינו 250 פגזים והוצאנו 12,500,000 שקל כדי להרוג איש חיזבאללה אחד. אם נאמין לחיזבאללה, שבעניינים כאלה בדרך כלל דובר אמת, הרי רק 250 מלוחמיו נהרגו והמספרים מבהילים פי כמה.

            מלחמת לבנון לא הייתה מוגבלת תקציבית ולא חסר בה דבר לנצח את המלחמה לבד משכל בריא ויצירתיות סבירה. למעשה המלחמה הייתה אורגיה תקציבית חסרת אחריות שבה הכסף והטכנולוגיה החליפו את עקרונות המלחמה הבסיסיים ואת הצורך בהחלטות קשות.  יתכן שלימים נלמד שדווקא הטכנולוגיה הזמינה והיקרה ומערומי התחמושת במחסנים הסיטו את המחשבה בצה”ל מעקרונות הלחימה הבסיסיים לעקרונות הבזבוז הנצחיים .

            הוספת עוד מיליארדים לתקציב הביטחון אינה ערובה לשום דבר אם התקציב לא בא לתמוך בתורת לחימה משולבת, מגובשת וברורה שאושרה על ידי שר הביטחון ואושררה על ידי ראש הממשלה. מכל הידוע בתקשורת ההתנפחות הפתאומית בתקציב הביטחון בעוד 2 מיליארד שקל לא נבעה מסיום תהליך הפקת הלקחים בצה”ל או מדיון מעמיק בתפיסת ההפעלה של צה”ל מול הטרור מצד אחד והגרעין האיראני מצד שני.  עוד גחמה .

            צה”ל יכול וחייב לחסוך כספים רבים מאד מצמצום גיוס החובה לצה”ל של מעוטי וחסרי המוטיבציה, הגודשים את בסיסי העורף בחוסר מעש, שהרי כל חייל חובה עולה למדינה לפחות אלף שקל לחודש. הוא יכול וחייב להעריך את שרות הקבע ל 55 לפחות לכל משרתיו וכך לחסוך סכומי עתק בפנסיות ובהכשרת סגל חדש במקום הפורשים. כמובן הוא יכול גם לסגור את גלי צה”ל .

            לא נראה מאז מלחמת לבנון שדבר מה השתנה באמת בתרבות הפוליטית, הניהולית והצבאית של המדינה ועד שהשלישייה לא תלך הביתה כנראה גם דבר לא ישתנה.

 



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול האתר