לשר המשפטים הפרופ’ דניאל פרידמן: הזמנה לחוקק חוק נגד “תפירת תיקים”

קישור מקוצר למאמר הזה: https://www.quimka.net/49210

קימקא שמחה ניר, עו”ד 04.07.2007 13:39

 

בניגוד למה שערן שנדר, פרקליט המדינה היוצא, ניסה “למכור” לנו, השר עצמו יודע היטב כי תפירת תיקים קיימת גם קיימת – הוא עצמו הרי התריע על כך *** נראה מה הוא יעשה עם מה שאנחנו מרימים לו להנחתה.


שמחה ניר, עו”ד

 

משעול גיל 1-ג’, כפר סבא 44281

 

טל’  09-7424838, נייד 050-7520000

 

פקס 09-7424873

 

www.quimka.net

 

www.quimka.com

 

quimka@quimka.com

 

 

כפר סבא, 4.7.2007

 

 

לכבוד

 

הפרופ’ דניאל פרידמן

 

שר המשפטים

 

משרד המשפטים

 

ירושלים

 

נכבדי,

 

הנדון: חקיקה נגד תפירת תיקים

 

למרות “נאום התופרים” של פרקליט המדינה היוצא, ערן שנדר, בו הוא הגן על עצמו ועל כל מי שהיה מעורב אי-פעם בתפירת תיקים, הכל כבר יודעים שבמימסד המשפטי יש תפירת תיקים.

 

באותו הנאום, כפי שפורסם –

 

פרקליט המדינה ערן שנדר יצא היום בביקורת חריפה על דבריו של שר המשפטים דניאל פרידמן, שרמז על האפשרות כי בפרקליטות “נתפרו תיקים” לאנשי ציבור. “אמירות מסוג זה נעדרות כל צידוק מציאותי”, אמר שנדר בכנס התנועה לאיכות השלטון בבנייני האומה בירושלים, “אין רחוק מזה, ומי שטוען זאת יודע כי הוא אומר דבר שקר“.

 

וגם –

 

שנדר לא נקב באופן מפורש בשמו של פרידמן, אך אמר כי מי שפועל כדי לצרוב בתודעה הציבורית שקיימת אפשרות, גם אם קלושה, לתפירת תיקים על ידי הפרקליטות, “תורם לכרסום האמון במערכות האכיפה ומביא להחלשת המערכת“.

 

על כל אלה, ובעיקר על אמירתו של מר שנדר כי מי שטוען שקיימת תפירת תיקים “יודע כי הוא אומר דבר שקר” – ובמלים אחרות: מי שכופר ב”אמת” (פראבדה) של השלטונות הוא לא “טועה”. הוא שקרן – ביקשתיך, במכתבי אליך מיום 16.6.2007,  להדיח לאלתר את מר שנדר, למרות שהוא כבר “עם רגל אחת בחוץ”.

 

טענתי כי יש להעיף את מר שנדר, כך אמרתי, עומדת בעינה אפילו אם הוא צודק באמרו כי “אין תפירת תיקים”, וזאת משום תפיסתו הבולשביקית לפיה מי שלא מוכן להתיישר לפי ה”פראבדה” של השלטון הוא-הוא השקרן, אבל, כך הוספתי, “אם אכן ישנה ‘תפירת תיקים’ בפרקליטות – דבר המצריך בדיקה על ידי גורם חיצוני – מקל-וחומר הוא”.

 

אבל בינתיים הגורם הכי “חיצוני” למימסד המשפטי הוא אתה, הפרופ’ דניאל פרידמן, אשר מכיר את המימסד המשפטי מבחוץ כבר עשרות-בשנים, ויודע היטב כי תפירת-תיקים היא לחם-“חוק” במימסד המשפטי.

 

לאחרונה אתה בעצמך אמרת זאת, אמנם בחיוך, אבל אתה יודע כי מחר יכולים לתפור תיק גם לך.

 

כנגד תפירת תיקים כזאת אין פתרון בתוך המערכת המשפטית עצמה, כי אם, למשל, תוגש עתירה לבג”ץ כנגד התפירה הזאת – השופטים שידונו בה יהיו חלק מה”תיזמור” הזה.

 

מאותה הסיבה לא יעזור גם סעיף 149(10) לחסד”פ, אשר חוקק זה עתה, הסעיף אשר מכניס למסגרת חקיקתית את “ההגנה מן הצדק”, וזאת משום שה”מפעילים” שלו הם תופרי-התיקים עצמם, ואין להם שום סיבה לשפוט ולהרשיע את עצמם.

 

לתפירת התיקים שותפים כל האגפים של המימסד המשפטי:

 

  • השופטים, אשר בידם הכוח לסתום את פיותיהם, ו”לגדוע את ידיהם” של כל המותחים עליהם ביקורת;

     

  • הפרקליטות, אשר רבים בשורותיה נושאים את עיניהם לכהונה שיפוטית – החל מבימ”ש השלום ועד לביהמ”ש העליון;

     

  • המשטרה, אשר גם בה לא חסרים הנושאים את עיניהם לכהונה שיפוטית;

     

  • ואחרון-אחרון – ומאוד לא חביב – לשכת עורכי-הדין, משטרת-המחנה, אשר עסקניה “ימכרו” בנפש חפצה את חברי הלשכה מן השורה לחבורת גודעי-הידיים, בציפייה לקבל אתנן זה או אחר תמורת הסגרת חבריהם לידי המלכות.

     

מה צריך לעשות היום כנגד תפירת התיקים?

 

לחוקק חוק היוצר מנגנון לבירור תלונות על תפירת תיקים. מנגנון אשר יהיה מוסמך לסגור תיקים “תפורים”. מנגנון אשר יהיה מורכב מאנשי-מצפון אשר אינם קשורים לאף אחד מהגורמים המעורבים – או שישנו חשש שהם מעורבים – בכל דרך בתפירתם של תיקים.

 

אין בונים מנגנון כזה? אתה מספיק חכם – בוודאי חכם ממני – כדי לענות על השאלה הזאת.

 

אבל לפני שבונים את המנגנון הזה צריך לחוקק חוק אשר יעניק לו את ה”שיניים”, ואני מזמינך להניע את המהלכים הדרושים לחקיקתו של חוק כזה.

 

בברכה,

 

 

שמחה ניר, עו”ד

 

 



 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול האתר