על מפולת האבטלה בארה”ב ובישראל, ועל הישגיו המדומים של בנימין נתניהו – אמרתי לכם, ואתם צחקתם עלי!

קישור מקוצר למאמר הזה: https://www.quimka.net/56944

לפני 18 חודשים נתתי תחזית לפיה הכלכלה החזקהשל דונאלד טראמפ עומדת לקרוס, ולפני 9 חודשים הראיתי כי ההישגיםשל נתניהו רק צפיםעם כלכלת ארהב *** כלכלת ארהב אכן קרסה, וכלכלת ביבי קרסה עוד יותר

שמחה ניר, עוד

בן 80 שנה אנוכי היום (15.6.2019), צעיר, בריא ובועט, אבל עוד הדרך רב, עו”ד רבה המלחמה!

כך זה התחיל: עו”ד שמחה ניר ומלחמתו במסרסים

לחג החירות, פסח התשע”ט: עוז לתמורה – בטרם פורענות!

עו”ד שמחה ניר, שר המשפטים וזכויות האזרח – זה המצע

נא להכיר, מוזמנים לעקוב: https://twitter.com/SimhaNyr_quimka

זה יעדנו: משרד המשפטים וזכויות האזרח!

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק

נציב תלונות הציבור על שופטים ורשמים – זה אנחנו!”

לייקלדף הפייסבוק עוד שמחה ניר – שר המשפטים הבא

המאמר ה-4,000 באתר: לו אני שר המשפטים

ההכרזה הרשמית שלי על ריצתי לתפקיד שר המשפטים

מתי מותר – ואפילו חובה – לומר לזולת שק בתחת“?

בגץ 8743/14, שמחה ניר, עוד, נהוועדה לבחירת שופטים ו-7 אחרים – קיצור תולדות הזמן

תזכורת: התחזית שלי, מלפני שנה וחצי

בחודש אוקטובר 2018, כאשר האבטלה בארהב ירדה ל-3.7%, הנשיא דונאלד טראמפ התרברב: בזכותי האבטלה ירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 1969!

למקהלת המשבחים הצטרפו לא רק התקשורת, אלא גם יריביו הפוליטיים של טראמפ, מהמפלגה הדמוקרטית, אשר הודובכך שהכלכלה אכן חזקה“.

רק אני, ההדיוט בכל הנוגע לחוכמת הכלכלה, אמרתי המלך עירום, ובמאמר It is NOT the economy, stupid – it is Trump’s demagoguery נתתי תחזית משלי – תחזית של אדם שאינו כלכלן, והוא רק מתכופף ולוקט את אשר נקרה בדרכו.

לפי התחזית שנתתי, שם, האבטלה בארהב לא תרד מתחת ל-3%, אבל סביר להניח שהיא תעלה לרמת ה-4-5% עד תום הקדנציה הראשונה שלו, ותרקיע שחקים אם – חס וחלילה! – הוא ייבחר שוב, וישלים שמונה שנים בבית הלבן.

זו התחזית שנתתי לפני שנה וחצי (הגראף הכחול הוא הנתונים האמיתיים, הגראף האדום הוא התחזית שלי):

אל התחזית הזאת הביאוני כמה גורמים:

ראשית – השוואת כל הנשיאים הדמוקרטיים והרפובליקנים אחרי מלחמת העולם השנייה ועד טראמפ (לא עד בכלל);

שנית – מומחי הכלכלה צפו מיתון בשער, אם כי לא יכלו לומר אם זה עניין של חודשים, או שנים.

שלישית – בתקופת קודמו, ברק אובמה, כאשר מדד הדאו ג’ונס הגיע לרמה של 15,000 נקודות, טראמפ אמר שזו בועה“, ואילו אצלו, כאשר הדאו התקרב ל-30,000 נקודות הוא התרברב בכך שזה מעיד על בריאותה וחוסנה של הכלכלה – והכל בזכותו, איך לא.

רביעית – כל הפטנטיםשל טראמפ לחיזוק הכלכלה התגלו כפעלולים קצריטווח.

חמישית – יותר יותר טורי כלכלה גילו שהמשקיעים המתוחכמים יוצאים משוק המניות, ויושבים על הכסף“, בציפיה למפולת, שתבוא בעקבות המיתון.

ומעל הכל – “ריחהמיתון כבר ריחף באוויר, והיה ברור שדי יהיה בדקירתסיכה בבועה הכלכלית, כדי שהיא תתפוצץ בידיו של הכישלונר הזה, איש העסקים המהולל שפשט את הרגל כחצי תריסר פעמים – ותמיד הפסיד כספים של אחרים, לא שלו.

ואבהיר: לא היה לי חוש נבואי לחזות את משבר הקורונה, שעתיד היה לפרוץ שנהומשהו לאחר מכן, אבל משברים כאלה ואחרים היו גם היו, קרוב לוודאי לכל הנשיאים שלפניו (למשל: משבר האיבולה בתקופתו של ברק אובמה), וכאשר הבועה מתנפחת לכדי פעמיים מגודלה – גם משבר קטן ביותר יכול לכהן כאותה הסיכה הדוקרת בבועה ומפוצצת אותה.

הדמגוג הכישלונר

משבר כלשהו צפוי אצל כל שלטון, במיוחד אצל דמגוג כישלונר כמו דונאלד ג’יי טראמפ.

צפו כאן: From ‘hoax’ to pandemic: Trump’s shifting rhetoric on coronavirus.

עברו על הכל, עברו שובושוב, אל תחמיצו את הנאום באסיפתהבחירות שלו, ביום 28.2.2020, בו הוא אומר, ללא בושה, שהקורונה היא מתיחה של הדמוקרטים” – והאספסוף מאמין לו, ומריע לו!

עד כמה האספסוף מאמין לו, עד כמה הוא יודע את זה, ועד כמה הוא בונה את הצלחתו הפוליטית על כך, עולה בבירור מהאמירה שלו על עצמו: גם אם אני יורה באדם באמצע השדרה החמישית – אני לא אפסיד אפילו קול אחד.

זאת הבעייה שלו ושל העם האמריקאי: דמגוג מושחת (וגזען) סוחף אותו את ההמונים הנבערים (מהשכבות הסוציואקונומיות הנמוכות), כשהוא מבטיח להם לחם, שעשועים, “ביטוח בריאות נהדר, תמורת שבריר זעיר מהמחיר“:

Together we’re going to deliver real change that once again puts Americans first. That begins with immediately repealing and replacing the disaster known as Obamacare … You’re going to have such great health care, at a tiny fraction of the cost—and it’s going to be so easy.” — Campaign rally in Florida, October, 2016.

מבטיח כאשר הוא מתכוון לתת להם בדיוק את ההיפך: לבטל את האובמהקייר (ביטוח בריאות דומה לביטוחהחובה שלנו) – ולהשאיר עשרות מיליונים חשופים ללא ביטוח בריאות.

אבל האספסוף מאמין לו.

ומה הוא מבטיח עוד? כן, לא טעיתם – גם שנאתזרים.

כך עלו דיקטטורים לשלטון במקומות רבים בעולם. ראו: דונאלד טראמפ למתחילים, מבט מקרוב (יא): האם ניתן להשוות בין טראמפ לאדולף היטלר?

ואל תגידו לי איך בכלל אפשר להשוות! אל תגידו, כי בגוף המאמר כבר צפיתי את השאלה הזאת – וגם עניתי עליה.

עכשיו חזרו וצפו כאן: From ‘hoax’ to pandemic: Trump’s shifting rhetoric on coronavirus, יום אחד אחורנית – אל ה-27.2.2020, היום בו הוא אמר עשינו עבודה בלתאומן, ותוך ימים ספורים הקורונה תיעלם“.

ומי שרוצה עוד: באוקטובר 2017, חודש ימים לאחר שסופת ההוריקאן מאריה היכתה את פוארטו ריקו (טריטוריה אמריקאית, שתושביה הם אזרחים אמריקאים, אבל אין להם זכות הצבעה לנשיאות ולקונגרס) כאשר 90 אחוז מתושבי האי היו עדיין ללא חשמל, ו-30 אחוז עדיין ללא מי שתייה, נשאל טראמפ איזה ציון הוא נותן לעצמו על הטיפול במשבר הזה. תשובתו הצנועה: 10 מתוך 10.

מדוע אני מעלה את הנשכחותהאלה: משום שטראמפ של ינוארמארס 2020 אינו טראמפ שהתפכח“, שקיבל תובנות חדשות, לאור המצב“. טראמפ של היום הוא טראמפ של היום בו הוא נכנס לבית הלבן, ולמעשה הוא אותו טראמפ מיום היוולדו – 14.6.1946.

ועל כבר הצגתי את השאלה מהו ההבדל בין דונאלד טראמפ לבתולה?

וגם עניתי: ההבדל הוא שדונאלד טראמפ נשאר דונאלד טראמפ.

ומדוע אני מעלה את כל אלה? כדי להראות שלא גיליתי שום חוש נבואי – רק התכופפתי ולקטתי את אשר נקרה בדרכי – כמו שאני מרבה לעשות.

ואם יש צורך לחזור ולהדגיש – אני לא מבין דבר – לא בכלכלה ולא ברפואה, וגם לא מתיימר להבין באלה, אבל לא צריך להיות דר לרפואה כדי להבין שאם רופא מנתח שוכח קומקום חשמלי בבטנו של המנותח, הרי זו רשלנות, ולא צריך להיות כלכלן, כדי להקשיב לכלכלנים, ולחבר שתיים ושתיים.

ומומלץ גם שלא להיות עיוורי טראמפשמשכנעים את עצמם שבגלל הכרתו בירושלים כבירת ישראל, הוא גם הדבר הטוב שקרה לעם האמריקני”:

למתמוגגי דונאלד טראמפ: זכרו את אופורית ששת הימים!;

דונאלד טראמפ למתחילים, מבט מקרוב (יג): נאום–תשובה לפרופ‘ חובב טלפז, מעריץ עיוור;

דונאלד טראמפ למתחילים, מבט מקרוב (יז): נאום–תשובה לאסתר שניאורסון גרי, מעריצה עיוורת.

ועכשיו – אל האמרתי לכם

כאמור בתזכורת“, לעיל, בחודש אוקטובר 2018, כאשר האבטלה בארהב ירדה ל-3.7%, הנשיא דונאלד טראמפ התרברב: בזכותי האבטלה ירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 1969!

למקהלת המשבחים הצטרפו לא רק התקשורת, אלא גם יריביו הפוליטיים של טראמפ, מהמפלגה הדמוקרטית, אשר הודובכך שהכלכלה אכן חזקה“.

רק אני, הדיוט בכל הנוגע לחוכמת הכלכלה, אמרתי המלך עירום, ובמאמר It is NOT the economy, stupid – it is Trump’s demagoguery נתתי תחזית משלי.

לפי התחזית שנתתי, האבטלה בארהב לא תרד מתחת ל-3%, אבל סביר להניח שהיא תעלה לרמת ה-4-5% עד תום הקדנציה הראשונה שלו, ותרקיע שחקים אם – חס וחלילה! – הוא ייבחר שוב, וישלים שמונה שנים בבית הלבן.

והתוצאה: שיעור האבטלה עלה ל-4%, וירד כשבחודשים האחרונים (ספטמבר 2019 – פברואר 2020) הוא מפרפר בין 3.6% ל-3.5% – רמתו בחודש פברואר 2020 – ערב הקורונה.

שיעור האבטלה המדווח לגבי מארס 2020 הוא 4.4%, אבל הוא משקף את הנתונים באמצע החודש. התחזית של Tradingeconomics, שפורסמה ביחד עם הדיווח לחודש מארס, היא 9%, 12.5% ו-15% לחודשים אפריל, מאי ויוני, בהתאמה, אם כי בעת כתיבתן של שורות אלה (12.4.2020) נרשמו בארהב כ-17 מיליון דורשי מענק אבטלה כ-11% מכוח העבודה האמריקאי, וחלק מההערכות לחודשים הבאים עומד על 20% אבטלה, ואף יותר.

התחזית שלי, מחודש אוקטובר 2018, הייתה אבטלה של מעל 10% אחרי שמונה שנות נשיאותו של דונאלד ג’יי טראמפ – אם, חס וחלילה, הוא יגיע לכך, אבל היא התאמתה אחרי כשלוש וחצי שנים שלו בבית הלבן.

ותזכרו שאמרתי לכם!

האבטלה בארהב וישראל

את חלקו ההיסטורי של המאמר It is NOT the economy, stupid – it is Trump’s demagoguery סיימתי בציון העובדה שהנשיא ברק אובמה קיבל מקודמו, ג’ורג’ בוש הבן, כלכלה במשבר, עם 10% אבטלה, הוציא את הכלכלה מהמשבר, העביר ליורשו, דונאלד טראמפ, אבטלה ברמה של 4.3%, וזה האחרון המשיך את המומנטום, אבל באופן מתון, עד ל-3.7%, בחודש ספטמבר 2018, שהיה אז המידע המעודכן והבסיס לאותו המאמר.

על אותו הבסיס בניתי את המאמר על השגיו הכלכליים המדומים של בנימין נתניהו בעשור לשלטונו, פתחתי בצורה דומה לזו בה פתחתי את המאמר הקודם – על השבחים שהעיתונות הכלכלית מעתירה על הישגיו הכלכליים של בנימין נתניהו, בדומה לשבחים שהעיתונות הכלכלית העתירה על האבטלה הנמוכה של דונאלד טראמפ.

בהמשך, ברוח האמירה המפורסמת כי כאשר הדוד סם מתעטש, כל העולם מצטנן (ומטבע הדברים הדבר פועל גם בכיוון ההפוך) הראיתי כי רמת האבטלה בישראל נעה בדמיון מדהים יחד עם האבטלה בגרמניה, יפן, קנדה ובריטניה – שכולן נעות בדמיון מדהים עם רמת האבטלה בארהב.

מזה הסקתי את המסקנה הבלתינמנעת: אם אובמה הוריד את האבטלה בארהב, והאבטלה בישראל ירדה יחד עם זו של ארהב – סימן שביבי נתניהו חייב את הישגו זה לברק אובמה, ולא ליכולותיו הכלכליות שלו.

המסקנה הזאת הייתה קשה לעיכול – הן לתומכי נתניהו, והן לתומכי טרמפ – אלה ואלה שונאים את אובמה שנאתמוות (שיכחישו, ואני מתנצל!), והתשובות שקיבלתי היו, בעיקרן, שתי אלה:

ראשית – ההישג היה במשמרת של ביבי“, וזה, כמובן, צריך להירשם על שמו, ולהיזקף לזכותו.

ושנית – אלמלא ביבי זה יכול היה להיות גרוע בהרבה.

לגבי הנימוק השני, המטופש, אומר רק זאת: אלמלא ביבי זה יכול היה להיות גם טוב בהרבה, ועל כך אני מרבה לומר:

ולגבי הנימוק הראשון – אני מכיר את השיטה הזאת: אם זה לטובה – זה במשמרת שלו“, אם זה לרעה – זה ירושה מקודמיו“, זה באשמת אחרים, באשמת הקורונה – רק לא באשמתו, לא באחריותו!

כמה זה מתאים לדונאלד טראמפ: הבורסה עולה – זה בזכותו, אין מספיק ערכות בדיקה לקורונה – זה בגלל המערכת הדפוקה שקיבלנו ממימשל אובמה!

אוקיי, נניח שהירידה באבטלה בישראל, בתקופת ביבי, לא הייתה בזכות אובמה, אלא בזכות כשרונותיו הכלכליים שלו, אבל בואו נראה מה קרה בעקבות נגיף הקורונה.

בעקבות הקורונה האבטלה בארהב עלתה מ-3.5% ל-10-11%, תוך שלושה שבועות (הנתון הרשמי, כאמור, הוא 4.4%, אבל, כפי שציינתי, הוא לא ממש משקף, ובחודש הבא נעדכן אותו), ואילו האבטלה בישראל עלתה מ-3.5% ל-25% – ובמכה אחת!

כן, ביבי, זה לא צףעם הכלכלה האמריקאית, זה בא במשמרת שלך, וזה הכישלון שלך!

מה זה כלכלה חזקה“?

אדם החי ממשכורתלמשכורת, מכסה את צרכיו, משלם את המשכנתא ושאר ההוצאות השוטפות, ואולי אפילו חוסך כמה לירותמדי חודש – זה לא אומר שהוא יציב כלכלית, שהכלכלה שלו חזקה“.

מדוע היא לא חזקה? משום שאין לא רזרבות ליום סגריר. משום שהוא לא ערוך למשבר – תאונה, מחלה, וכו’ – במיוחד אם הוא עצמאי, וההוצאות של העסק מאיימות למוטטו.

כלכלת ארהב של דונאלד (“I’m the only one who can fix it”) טראמפ לא הייתה מוכנה ליום סגריר, ועכשיו היא משלמת על כך וכנראה תשלם מחיר כבד על כך.

גם כלכלת ישראל של בנימין (ביבי) נתניהו לא הייתה מוכנה ליום סגריר, וגם היא משלמת עכשיו על כך וכנראה תשלם מחיר כבד על כך.

אבל לזכותו של ביבי ייאמר שהאנגלית שלו טובה.

_____________

למשתמשי פייסבוק, טוויטר ושאר הרשתות החברתיות – נא לשתף!

נא להגיב באמצעות הקישור הוספת תגובה” (למטה מכאן)

אל תאמרו מבחן בוזגלו אמרו מבחן אלישבע*לסגור את לשכת עורכי הדין*לדף הפייסבוק של עוד שמחה ניר*לדף הפייסבוק של האתר של קימקא

דוקודרמה: זרוק אותו לאיראנים – איך נפטרנו מאשר גרוניס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול האתר